Het New Financial Magazine wil met best practices, schaamteloze ideeën, sprankelende inspiratiebronnen en scherpe visies een bijdrage leveren aan een gezonde en gerespecteerde financiële sector. Dit initiatief van Willem Vreeswijk is als onderdeel van de Stichting New Financial Forum dé exclusieve inspiratiebron van de ambassadeurs van de nieuwe financiële wereld (www.newfinancialforum.nl).
huidig nummer \\ abonneren \\ archief \\ index \\ zoeken \\ downloads \\ ambassadeurs \\

archief NFM \\

  \ nummer 2010 1 \\   \ nummer 2010 2 \\
  \ nummer 2011 1 \\   \ nummer 2011 3 \\
  \ nummer 2012 1 \\   \ nummer 2012 2 \\
  \ nummer 2013 1 \\   \ nummer 2013 2 \\
  \ nummer 2013 3 \\   \ nummer 2013 4 \\
  \ nummer 2014 1 \\   \ nummer 2014 2 \\
  \ nummer 2014 3 \\   \ nummer 2015 1 \\
  \ nummer 2015 2 \\   \ nummer 2015 3 \\
  \ nummer 2015 4 \\   \ nummer 2016 1 \\
  \ nummer 2016 2 \\   \ nummer 2016 3 \\
  \ nummer 2016 4 \\   \ nummer 2017 1 \\
  \ nummer 2017 2 \\   \ nummer 2017 3 \\
  \ nummer 2017 4 \\   \ nummer 2018 1 \\
  \ nummer 2018 2 \\   \ nummer 2018 3 \\
  \ nummer 2018 4 \\   \ nummer 2019 1 \\
  \ nummer 2019 2 \\   \ nummer 2019 3 \\
  \ nummer 2019 4 \\   \ nummer 2020 1 \\
  \ nummer 2020 2 \\   \ nummer 2020 3 \\
  \ nummer 2020 4 \\   \ nummer 2021 1 \\
  \ nummer 2021 2 \\   \ nummer 2021 3 \\
  \ nummer 2021 4 \\   \ nummer 2022 1 \\
  \ nummer 2022 2 \\   \ nummer 2022 3 \\
  \ nummer 2022 4 \\   \ nummer 2023 1 \\
  \ nummer 2023 2 \\   \ nummer 2023 3 \\
  \ nummer 2023 4 \\
 
 
Willem Vreeswijk
Vernieuwing
 
In de financiële sector zijn inmiddels heel veel mensen actief die vinden dat het anders moet en kan. De vraag blijft alleen: hoe? Geld & Dienstverlening, Zo kan het ook! wil met best practices, schaamteloze ideeën, sprankelende inspiratiebronnen en scherpe visies een bijdrage leveren aan de totstandkoming van die nieuwe financiële wereld. Dat wil zeggen: een winstgevende financiële sector die bijdraagt aan het welzijn van klanten en medewerkers en aan een gezonde economie voor mens, natuur en samenleving.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Paul van den Bogaard
Financieel volwassen worden
 
De financiële sector kampt sinds enkele jaren met een diepe vertrouwenscrisis. De vraag is of het dal ook zo diep was geweest als consumenten zelf over voldoende kennis hadden beschikt om te signaleren dat sommige financiële producten niet deugden.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Dien de Boer
Zie ook je eigen schaduw onder ogen
 
“Leer jezelf kennen, leer je dilemma’s en valkuilen onder ogen zien en besef dat veel van je oordelen en gedachten projecties zijn. Leiders verwarren nogal eens wie ze geworden zijn met wie ze zijn. Wie ze geworden zijn ligt vaak ver terug in ervaringen in het verleden en in hun reacties op die ervaringen. Als we vrij worden van wie we geworden zijn, worden we echt, en kunnen we onze passies en onze zingeving vrij laten stromen. Van nature willen mensen goed doen, maar vaak staat de eigen schaduw in de weg. Pas als we volledig in balans zijn met onszelf, met anderen en met God, of hoe je het hogere ook wilt noemen, komen we terug bij onze oorspronkelijke inspiratiebron en doen we vanzelf wat goed is.”
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Hans Ludo van Mierlo
Laat de nieuwe Bankier, Belegger, Verzekeraar, Adviseur nu opstaan!
 
Op verzoek van Geld & Dienstverlening laat Hans Ludo van Mierlo zijn licht schijnen op de nieuwe financiële dienstverlener. Dat doet hij aan de hand van zeven prikkelende uitspraken. Ze dragen allemaal dezelfde boodschap in zich: “Laat de nieuwe financiële dienstverlener nu opstaan.”
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Ozewald Wanrooij
Uit de praktijk van een financieel planner
 
Omdat we zien dat veel collega’s in de financiële dienstverlening met dezelfde vragen worstelen waar ook wij de afgelopen jaren tegenaan zijn gelopen, willen we graag aan de hand van praktijkcasussen inzicht geven hoe wij onze adviespraktijk hebben ingericht. Niet de financieel inhoudelijke kant maar het adviesproces en het klantcontact staan in deze casussen centraal. Wellicht kunnen onze ervaringen andere financiële dienstverleners richting en inzichten geven die kunnen helpen bij het inrichten van een adviespraktijk waarin het klantbelang voorop staat en die de adviseur weer voldoening geeft.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Henriëtte Prast en Theo Nijman
Financiële consument 2.0
 
Waarschuwingsteksten -zoals 'Geld lenen kost geld' - en verboden hebben weing invloed op het gedrag van financiële consumenten. Ook informatiecampagnes werken niet of nauwelijks. Meer informatie verstrekken verandert wel de intentie maar niet het gedrag van mensen. Je kunt consumenten beter een duwtje in de goede richting geven, een aangespoorde keuze ', concludeert gedragseconoom Henriëtte Prast.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Jan Donselaar
Box 3 product met geld terug garantie
 
Voor Geld & Dienstverlening bespreekt Jan Donselaar, mede-oprichter en directeur van Dazure, nieuwe financiële producten. In deze aflevering: de variabele lijfrente die Aegon begin dit jaar op de Nederlandse markt bracht. Anders dan bij een traditionele lijfrente zit de klant hierbij niet vast aan een harnas van fiscale en verzekeringstechnische regels. Maar is het product echt zo flexibel als wordt beloofd? En hoe staat het met de kosten?
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Jaap van Ginneken
De Aartsoptimist
 
Kaboem krak rinkeldekinkel! Op een kruispunt schrikt een bestuurder van een tegenligger, en knalt keihard tegen een verkeerszuiltje. Hij stapt uit, kijkt naar de deuk in de bumper en vloekt: “Verdomme, mijn hele nieuwe auto in de prak!” Zijn vrouw verzucht daarentegen: “Gelukkig zijn we verzekerd, en is er niemand gewond!” Het toont het grote verschil tussen de pessimist en de optimist.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Pieter Paul van Oerle
1 procent is het halve werk
 
Er worden al jarenlang vraagtekens gezet bij de manier waarop overheden omgaan met armoedebestrijding en ontwikkelingssamenwerking. Veel geld bereikt nooit de plaats van bestemming en dat kan toch niet de bedoeling zijn? Nee, dan de 1%CLUB, een online initiatief dat alles in zich heeft om de wereld op zijn kop te zetten. Althans, volgens Pieter Paul van Oerle, consultant in media en entertainmentindustrie bij Accenture en in zijn vrije tijd begeesterd bestuurslid van de 1%CLUB. Maak kennis met een wereldverbeteraar, maar dan één zonder de sandalen met geitenwollen sokken.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Mei Li Vos
Verzekeraars moeten meer veranderen dan alleen hun reclame
 
Een “machtig mooie tijd” beleefde Mei Li Vos als Tweede-Kamerlid voor de PvdA. Ze blijft zich inzetten voor de zzp’er – en in ruimere zin voor een flexibele arbeidsmarkt – en de financiële markten kritisch volgen. “Verzekeraars moeten meer veranderen dan alleen hun reclame.”
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Dominique Haijtema
Willen bedrijven überhaupt wel klanten?
 
Ik begrijp er niets meer van. Heel even ging ik ervan uit dat een horecazaak klanten verwelkomt en geld wil verdienen. Ik zit met vriend Floris in Scheveningen op het terras. Wij hebben net uitgebreid gesurft en hebben trek. Een croissant zou nu meer dan welkom zijn. ‘Die hebben we niet’, zegt de jonge bediening van het strandcafé. Bij navraag ligt het iets anders. ‘Nou, die hebben we wel, maar alleen als jullie een heel ontbijt bestellen. Dan zit die croissant er wel bij.’ We willen geen compleet ontbijt, alleen een croissant. Die krijgen we dus niet. Hoeveel we er ook voor willen betalen.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Ivo Valkenburg
Wat elke financiële dienstverlener zou moeten weten
 
Wat elke financiële dienstverlener zou moeten weten is dat de oplossing voor een mooie financiële sector nooit en te nimmer buiten onszelf ligt.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Nicolette Loonen
Focus op talent
 
Als voorzitter van een netwerk voor ambitieuze vrouwen in de financiële sector wordt mij vaak de vraag gesteld waarom dit initiatief nodig is. Ik kan deze vraag goed begrijpen, omdat er ook nooit een Men in Financial Services netwerk is geweest. Toch merk ik uit het grote aantal aanmeldingen dat er behoefte is aan zo’n netwerk. Maar de motivatie voor het netwerk gaat verder. Het zal bij iedereen bekend zijn dat vrouwen in topposities in de minderheid zijn. Dit geldt voor heel Nederland, maar vooral de financiële sector. En dat is een kwalijke zaak. Niet omdat het sneu zou zijn voor de vrouwen dat zij geen directiepositie bekleden, maar omdat bij gebrek aan diversiteit de continuïteit van de financiële sector als geheel op het spel staat.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Dominique Haijtema
Need to Read
 
Journalist en psycholoog Dominique Haijtema recenseert wekelijks businessboeken voor BNR Nieuwsradio. Voor deze rubriek kiest zij steeds een top-5 van de boeken die haar het meest zijn bijgebleven.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Alisa Luzi
Over later heb ik al nagedacht
 
We hebben de samenleving van onze kinderen te leen. Maar hoe denken kinderen zelf over de samenleving waarin ze opgroeien?
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Ferdinand von Schirach
In iedere misdadiger schuilt een mens
 
Onze civilisatie is een dunne ijslaag, waar we elk moment doorheen kunnen zakken. De Duitse strafpleiter Ferdinand von Schirach maakt zich weinig illusies over de menselijke natuur. Hij schreef twee bestsellers over zijn meest opmerkelijke strafzaken. “Misschien schuilt niet er in iedere mens een misdadiger, maar in iedere misdadiger schuilt een mens.”Onze civilisatie is een dunne ijslaag, waar we elk moment doorheen kunnen zakken. De Duitse strafpleiter Ferdinand von Schirach maakt zich weinig illusies over de menselijke natuur. Hij schreef twee bestsellers over zijn meest opmerkelijke strafzaken. “Misschien schuilt niet er in iedere mens een misdadiger, maar in iedere misdadiger schuilt een mens.”
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Douwe Dijkstra
De boekenkast van..
 
Welke boeken spreken leiders aan? Waardoor laten zij zich persoonlijk en zakelijk inspireren? Een kijkje in de boekenkast van dienstverleners die midden in de samenleving staan.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel


Bjørn Aris
De Zon komt op in het Oosten
 
De wereld verandert en de snelheid waarmee dat gebeurt lijkt almaar toe te nemen. Organisaties en mensen zijn genoodzaakt zich voortdurend aan veranderingen aan te passen. Niet zelden komen we met allerlei ad hoc oplossingen die ons alleen maar achter de feiten aan doen hollen. Het verwerven van specifieke kennis en kunde om in allerlei situaties te kunnen handelen wordt een belangrijk issue voor zowel werknemer als organisatie.
Lees verder als PDF
Deel dit artikel




 
© 2024 New Financial Forum   l  Disclaimer  l  Contact